Sunday, February 21, 2016

رفيق درب


لحد امتى هقابل ناس جسمهم بيقول كويس لكن عقلهم ﻻء 
بافتراض ان الصدق شامل جسد وروح واحساس وانفعالات . كأنى عاوزة اثبت ان الشرير و الطيب انعاكسهم على وشوشهم قبح و جمال 
بس اعتقد ان اه فعلا انعكاس الحقيقه و الصدق الداخلى و نور الروح على الوش و الجسم لكن مش بمقاييس الجمال الصناعيه
بس اللى يتعلم يفك الرموز و اللغه و يقرا

اقرأ
اتكلمى

من اول مابيلمسنى كنت لسه مش فاهمه اوى لكن عرف يوصللى وساعتها صدقت ان دا كويس وقد يكون اﻻفضل. بعدها بوقت فيوم قلتله عاوزاك تفهم عقلى زى مابتفهم جسمى .. زعل و احتاجت اقوله ان دا مش شيئ وحش لكن محتاجاه يفهم..
قلت بعدها ان انا متحمله الخطأ ﻻنى مكنتش بتكلم و مينفعش اطلب من حد قدرات اعلى و افترض فيه المماهاه و قرايه عقلى وجوايا من غير ماقول   

اول يوم كنا سوا وقرب منى استغربت فكرة شقه صاحبة و ان نتعامل قدام الناس بشكل مختلف ونخاف منهم بالذات انى كنت شبعت تماما من فكرة انى ﻻزم استخبى و هوا مش طبعى اصلا ..لمسنى بشكل لطيف مش اعظم حاجه لكن مساحات القرب مغرية بالنسبالى فتجاوبت
معداش كتير بعدها و صوتى اللى جوا رافض و مشيت بعد ماتعلمت اكتر عن حد بيحارب الناس وسيطرة افكارهم لكن الخوف منهم ساكن جواه .. وانى مش عدل اطلب منه اكتر ﻻننا كلنا وخصوصا اللى اخترنا اﻻختلاف ملناش دية

لحظات قليلة اللى قربت منه فيها يكاد يكون يومين لكن ملمسة والسكون معاه مغرى ..
مع انى عارفه قد ايه هوا طفل مراهق وعقله مش اللى بحبه خالص لغايه دلوقتى على اﻻقل و محتاج يكبر
بس درجه اﻻغراء اللى حسيتها اكدت على فكرة ان لما بنحتاج احساس معين بنعوز فاللى قدامنا يكون شماعه مش اكتر للصورة اللى انا عاوزة اشوفها .. مش رغبه فانى اشوف البنى ادم دا نفسه ايه

مش قادرة افهم او استسيغ العلاقات الكاجول على اﻻقل لو انا طرف فيها .. مهو يا صدق بجد وطاقه نفسيه بديها و بستقبلها و افكار ومبادئ وحياه يا الموضوع مش نافع عشان مش صادق .. مش وقت لطيف وخلاص بالنسبالى

كنت شايفه من اﻻول ان دا مش اكتر حاجه انا عايزاها بس مش وحش .. لكن بعد وقت ولما بشوف تفاصيل اكتر بعرف ان مش دا طموحى لكن بحاول افهم اكتر عن نقطة نقبل الناس باكدج حلو ووحش مميزات وعيوب سوا ومفيش حد تفصيل
بس ﻻء بعد ماقررت امشى بقيت شايفه انى فعلا كان ممكن اشوف من اﻻول اكتر بس انا كنت بستعمانى
غير ان مهم اوى اشوف اﻻنسان اللى قدامى عن قرب الصحاب قبل مافكر فقرب مختلف .. كمان انا بقيت فاهمه اكتر ان اللى انا محتاجاه فعلا وبتمناه رفيق درب

انا محتاجه ارض ومبادئ و اختيارات مشتركة و ايمان بقضية وتنزه عن العنف و اﻻساءة و روح صادقه وحلم بالسلام و العدل و الرحمه و التسامح

مبقتش مستحمله اعرف حد مصدق فانه فوق البشر او انه شرير لكن هيكون معايا طيب وﻻ انه المانح المانع او معندوش غضاضه يلوى دراع الناس عشان يوصل للى عايزة او بيتحايل على القوانين مش بيكسرها او عالاقل صادق فرفضه ليها ومبيستخباش  او مادام الغلط هيفيده او على سكيل صغير مش مهم او معندوش مشكله مع العنف او مبيقفش مع الحق ويقول مادام مش طايلنا 
   زهقت كمان من الناس اللى اكبر منى
دلوقتى انا محاطة باللى حابيين احساسى وعاوزين يقربوا او نرجع و انا محتاجه قرب لكن رافضه ميكونش زى مانا بحلم 

انا فزعانه.. 

No comments:

Post a Comment